Edukacinės erdvės – viename leidinyje
Konferencija „Tapkime gamtos bičiuliais 2023”

Aplinkosauga – bendras visų pasaulio gyventojų rūpestis, o formuojant vaikų ekologinį sąmoningumą didelė atsakomybė tenka šeimoms bei švietimo įstaigoms. Vilniaus miesto savivaldybės Miesto tvarkymo ir aplinkos apsaugos skyriaus Aplinkos apsaugos ir želdinių tvarkymo poskyris organizavo 2023 metų Visuomenės aplinkosauginio švietimo projektų, finansuojamų Vilniaus miesto savivaldybės Aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos lėšomis, konkursą. Atrankos komisija atrinko tinkamus finansuoti projektus, paskirstė turimas projektams vykdyti lėšas. Gautos 32 paraiškos. Tarp laimingųjų buvome ir mes su projektu “Tapkime gamtos bičiuliais”.
Nuo 2023 m. kovo iki gruodžio mėn. buvo vykdomi projektai, iniciatyvos, kuriamos lauko edukacinės erdvės, o nuveiktus darbus užbaigė aplinkosauginio švietimo konferencija, vykusi 2023 m. lapkričio 29 d. mūsų lopšelyje darželyje. Konferencijoje dalyvavo Miesto aplinkos skyriaus Vilniaus miesto savivaldybės administracijos Aplinkosaugos programų ir želdinių tvarkymo poskyrio ekologė doc. Dr. Ona Motiejūnaitė, Vilniaus miesto savivaldybės Ikimokyklinio skyriaus specialistė Dovilė Žukauskaitė, penkiolikos Vilniaus miestų ir rajono darželių mokytojai – konferencijos pranešėjai, dalyviai, svečiai, socialiniai partneriai, darželio bendruomenė. Parengta vienuolika stendų.
Konferencijos tikslas – skatinti ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigų pedagogus, švietimo pagalbos specialistus keistis pažangia metodine patirtimi, ugdymo turinio naujovėmis apie vaikų gamtamokslinės kompetencijos plėtojimą, ekologinio sąmoningumo ugdymą, tvaraus gyvenimo būdą.
Konferencijoje dalintasi gamtosauginių veiklų patirtimi, refleksija, aktualiomis veiklomis, vaikų ir tėvų pastebėjimais, darbų nuotraukomis. Mokytojai stebėjo vieni kitų stendinius pranešimus, juos aptarė, džiaugėsi ikimokyklinukų pasirodymu salėje, kartu šoko lauke.
Pastebėta, kad didelį įspūdį visiems dalyviams paliko lauko pavėsinė “Patirčių namelis”, kur patogu ir praktiška kartu su vaikais vykdyti edukacines veiklas. Panašios patirtys švietimo bendruomenę skatina plėsti akiratį, kuriant edukacines erdves vaikams.
Konferencijos dalyviai dėkojo už šiltą, jaukų priėmimą, geranorišką ir prasmingą pranešimų aptarimą, savo emocijomis dalinosi socialinėse erdvėse.
Suvokiame, kad aplinkosauginis švietimas ikimokyklinio ugdymo įstaigose – tai nedidelis, tačiau itin reikšmingas žingsnis globalaus rūpesčio aplinkosauga link.
Akmenėlių istorijos
I- os vietos laimėtojai!
Lopšelis-darželis „Vaidilutė” – Vilniaus miesto švietimo įstaigų žaliųjų edukacinių erdvių konkurso nugalėtojai!
Vilniaus miesto žalioji aplinka – aplinkosauginio švietimo erdvė, kurioje gali būti sukurtos sąlygos vilniečių mokymuisi visą gyvenimą, jų gamtamokslinės kompetencijos bei ekologinės savimonės ugdymui.
Dar 2023 m. gegužės mėn. pateikdami paraišką dalyvauti Vilniaus miesto žaliųjų edukacinių erdvių konkurse, įsipareigojome darželio lauko teritorijoje įkurti žailiąsias edukacines erdves bei kūrybiškai jas naudoti vaikų aplinkosauginiams švietimui.
Konkursas vyko keturiais etapais:
- Edukacinių erdvių įsivertinimas.
- Žaliųjų edukacinių erdvių apžiūra.
- Laureatų išrinkimas.
- Konferencija.
Nuo balandžio 20 d. iki spalio 30 d.komisija vertino, kaip kūrybiškai, originaliai, įrengtos ir ekologiniam bei aplinkosauginiam švietimui, mokymuisi visą gyvenimą naudojamos žaliosios edukacinės erdvės, gamtos ekspozicijos, lauko klasės, gamtos pažinimui skirta infrastruktūra, informacinė sistema.
Džiaugiamės, kad buvome puikiai įvertinti, o svarbiausia- sukūrėme motyvuojančią, inspiruojančią, kūrybišką aplinką vaikams.

Dirvožemio tyrinėjimas
Puoselėjame aplinką
Mūsų orai
Jo didenybė moliūgas
Kuo skiriasi augalas pavasarį ir rudenį
Darnios mokyklos PIN kodas – 2030!
Didžiosios pievos beieškant
„Žemuogėlės” gr. ugdytiniai dalyvavo edukacinėje pažintinėje veikloje „Augalai šalia mūsų”. Mokytoja Živilė pasakoja: iškeliavome ieškoti „Didžiosios darželio pievos”. Vaikai labai nustebo pamatę nenušienautą pievą, kurioje auga aukšta žolė Apžiūrėję, aptarėme, kodėl ši pieva taip atrodo. Vaikai sužinojo , kad taip atrodo natūrali, nešienauta pieva. Pastebėjome, jog čia veša daugybė įvairiausių augalų, ir visi jie turi teisę augti, žydėti, maitinti savo nektaru bites ir kitus vabzdžius, brandinti sėklas ir jas išbarstyti, kad pavasarį išaugtų nauji augalai. Vaikai apžiūrėjo pievos augalus, ieškojo pažįstamų. Geriausiai sekėsi surasti ir pažinti gyslotį, dobilą, smilgą ir kiaulpienę, tada vaikai tyrinėjo, apžiūrėjo augalus su padidinimo stiklu. Dar pievoje suradome kietį ir šunžolę. Pažintinę veiklą baigėme pažymėdami ir nupiešdami , stebėjimų lapuose, rastus augalus.
Pažinkime medžius
Pasak „Saulutės” grupės mokytojos Ritos, pirmiausia, noréjome pażinti , patyrinėtii medžius, augančius šalia mūsų. Kaip atrodo medżio laja, kamienas, lapai, vaisiai. Kas auga, gyvena po medžiais. Kalbéjomés apie medżių naudą žemei, sužinojome, kad jie kantrūs, patikimi ir ilgaamžiai. Palyginome lapuočius – beržą, liepą, kaštoną ir šermukšnį. Spygliuočius – eglę ir pušį. Medżių vaisius, lapus, rūšiavome, aptarėme. Lauko klasėje żaidėme, diskutavome. Kelionė po rudenêjančią gamtą, suteikė daug naujų įspūdżių ir žinių.
Tyrinėjame augalus
„Žiogelio” grupės priešmokyklinukai taip pat surengė edukacinį žygį “Keliaujant gamtos takeliu”. Vaikai, pasiskirstę komandomis, ieškojo stebėjimo lapuose nurodytų augalų. Vėliau surastus augalus tyrinėjo su padidinimo stiklais, lygino jų lapus, stiebus, šaknis. Apibūdino jų panašumus ir skirtumus. Vaikai pastebėjo, kad samanos yra ypatingi augalai, kurie neturi tokių šaknų,stiebo ir lapų kaip kiti surasti augalai. Sužinojo, kad samanos vandenį sugeria visu kūno paviršiumi ir labai jautrios aplinkos taršai. Vaikai prisiminė rastų vaistažolių pavadinimus, jų naudą. Ypač gerai žino kraujažolę, gyslotį, mėtą ir kitus dažnai vartojamus augalus. Žygį baigė bendru kūrybiniu darbeliu , kuriame piešė ir panaudojo surinktus augalus.
Žygis
„Voveraitės“ grupės vaikai kartu su mokytojomis išsiruošė į pažintinį žygį. Prisiminę saugaus žygiavimo ir elgesio gamtoje taisykles, į kuprinėles susidėjome reikalingiausius daiktus. Žygį pradėjome prie „Edukacinių erdvių žemėlapio“, susipažinome kokių erdvių galime rasti mūsų darželio teritorijoje ir patraukėme ieškoti taip viliojančios „Grybų karalystės“, vaikai suprato, kurioje pusėje mes galėsime ją surasti. „Grybų karalystėje“ mūsų laukė edukacinis plakatas su jame pavaizduotais grybais, vaikai vardino grybų pavadinimus, žinojo kurie grybai yra valgomi, o kurių geriau neskinti, nes jie yra nuodingi. Vėliau aptarėme kokių grybų dar būna, kur jų galima rasti, kuo jie naudingi žmogui ir gamtai. Vaikai noriai tyrinėjo „Grybų karalystėje“ rastas įvairias kerpes ir kempingrybius, lygino juos pagal dydį, formą, spalvą ir kvapą. Po tyrinėjimo vaikai kartu su mokytojomis smagiai žaidė lietuvių liaudies žaidimą „Grybų raut“. Ekskursiją tęsėme praeidami ir apžiūrėdami „Laukinėje pievoje“ besiganančias aveles bei augančias smilgas ir su nekantrumu laukėme ką rasime „Aromaterapinių augalų erdvėje“. Vaikams labai patiko uostyti ir tyrinėti čia augančių levandų, raudonėlio, katžolės ir mėleso žiedus ir lapelius. Vaikai įdėmiai klausė mokytojos pasakojimus apie augalus, jų naudą žmogui ir gamtai, vaikai ieškojo ir surado augalų panašumus ir skirtumus, prisiminė, kad raudonėlis yra „skrandžio draugas“ ir kad namuose turi levandų kvapo muilą. Edukacinį žygį baigėme ragaudami saldžiausią ir skaniausią arbūzą.
Miško paslaptys
Vasara padvelkė mėtomis!
Mokytoja Žydrė „Varpelio” ir „Žemuogėlės” vaikams organizavo pažintinę -tiriamąją veiklą ” 2023 metų žaliųjų edukacinių erdvių augalas – kvapnioji mėta „. Veiklos tikslas – tyrinėti ir stebėti įvairių rūšių mėtas, mokytis rinkti augalo žaliavą arbatai.Tyrinėdami vaikai lygino, uostė lapelius, juos skaičiavo, Ieškojo mažiausio ir didžiausio. Mėgino apibūdinti kvapus. Sakė, kad kvepia kaip mėtinė guma tik dar skaniau Vėliau visi dalyvavo aromaterijos seanse ir patys ruošė kvapnią arbatą. Karalienė mėta užkariavo visų širdeles ir pripildė jas vasaros džiaugsmo!